Ranking wyszukiwarek internetowych 2019/2020 Polska i świat

W segmencie wyszukiwarek internetowych od lat niekwestionowanym liderem jest wyszukiwarka Google i chyba nie trzeba jej nikomu przedstawiać. Dowodem na to jakim gigantem faktycznie jest Google mogą być dane z listopada 2019 roku, które wykazują, że aż 94% populacji Europy korzysta ze wspomnianej wyszukiwarki. Co ciekawe, wykres jest absolutnie stabilny – w lipcu 2019 uległ nieznacznemu spadkowi do 92,77% na rzecz wyszukiwarki Bing (3,1%) – jednak w październiku i listopadzie Google odrobiło swoje straty w rankingu i ich produkt wrócił na poziom 93,84%.

ranking-popularności-wyszukiwarek-2019-2020-w-europie

Ranking Popularności Wyszukiwarek w Europie dane z statcounter.com

Ranking Popularności Wyszukiwarek w Europie dane z statcounter.com

 

 

Historia internetu w Polsce

Podłączenie Polski do interentu zawdzięczamy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK). To dzięki ich staraniom od grudnia 1991 oficjalnie możemy korzystać z sieci na terenie naszego kraju. Datą o której warto wspomnieć jest 17 sierpnia tego samego roku. Właśnie wtedy Rafał Pietrak – pracownik Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego – wysłał pierwszego e-maila do stolicy Danii.

Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju technologii informatycznych w Polsce było rozpowszechnienie internetu na szeroką skalę. Zadziało się to za sprawą Telekomunikacji Polskiej, która umożliwiła swoim abonamentom połączenie się z globalną siecią za pomocą modemu i gniazda telefonicznego. Usługa oferowana przez TP SA zastąpiła popularne w latach 1991 – 1996 BBS’y, czyli udostępniane przez jednego właściciela komputery umożliwiające wykorzystanie jego podstawowych funkcji tj. forum, czat, proste gry oraz połączenie z internetem o zawrotnej prędkości 9,6 kb/s.

Modem-Sagem-Fast-800-neostrada

Modem Sagem Fast 800-Neostrada

Modem Sagem Fast 800-Neostrada

 

Pierwsze wyszukiwarki

Sieć www byłaby bezużyteczna, gdyby nie skuteczne metody wyszukiwania w niej informacji. Rankingi najlepszych i najbardziej popularnych wyszukiwarek na przestrzeni lat były polem walki o czołowe miejsca, a przez ostatnie trzydzieści lat pozycję lidera zajmowały różne firmy. Rynek okazał się bardzo zmienny, a jednostki pragnące stanąć na szczycie musiały stworzyć bardziej konkurencyjny produkt – coś więcej niż zwykłą wyszukiwarkę.

Tutaj należy wskazać wyszukiwarkę Archie, która została stworzona w 1990 roku i była pierwszym tego typu produktem na rynku. Jej głównym zadaniem było przeszukiwanie serwerów FTP w celu znalezienia właściwych plików HTML. Archie działało dzięki tworzeniu bazy opierającej się na nazwach plików umieszczonych na serwerach FTP. Pierwsza wersja była ograniczona do wyszukiwania za pomocą poleceń, dopiero później wprowadzono bardziej zaawansowane – z wykorzystaniem strony internetowej.

archie-wyszukiwarka

Wyszukiwarka Archie

Wyszukiwarka Archie

 

 

Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu strategii SEO?  Skontaktuj się z nami!

Wandex, czyli pierwowzór współczesnej wyszukiwarki

 

W roku 1993 na rynku pojawiła się – stworzona przez Matthew Grey’a – wyszukiwarka Wandex, która za pomocą hipertekstowych odnośników docierała do interesujących fraz. Wszystko to okazało się możliwe dzięki wykorzystaniu WWW Wanderer, czyli pierwszego robota indeksującego treści. Wandex, mimo, iż był krokiem w przód, to jednak pozbawiony analizowania zawartości stron internetowych był narzędziem niedoskonałym. Wyszukiwanie po indexacji adresów url to za mało.

 

JumpStation oraz Excite dały inne spojrzenie na możliwości znajdowania informacji w plikach HTML. Potrafiły pobrać zarówno tytuły jak i nagłówki dokumentów. Były to crawlery indeksująco-oceniające.

 

 

wyszukiwarka-wandex

 

 

Rewolucyjne rozwiązanie, WebCrawler jako narzędzie do wyszukiwania treści w internecie

 

Rok 1994 przyniósł znaczące zmiany. Stworzona przez Briana Pinkertona wyszukiwarka była pierwszą, która potrafiła w pełni sczytać zawartość dokumentów HTML. Rewolucyjną okazała się być jej główna funkcjonalność – możliwość wyszukiwania po wybranych słowach kluczowych.

 

 

Webcrawler-1995

 

 

Yahoo!, czyli serwis znany w całych Stanach Zjednoczonych/USA

 

Pierwotna wersja serwisu była czymś w rodzaju katalogu podzielonego na podkategorie. Niestety zainteresowanie (głównie na rynku amerykańskim) nie było wystarczająco duże, by przyciągnąć inwestorów. Projekt musiał utrzymać się sam, od 1995 roku głównym źródłem dochodu były publikowane tam reklamy.

yahoo

Serwis i wyszukiwarka Yahoo!

Yahoo! to serwis i wyszukiwarka, która mimo ogromnego potencjału zaprzepaściła swoją szansę na sukces. Niedostrzeżenie niszy na rynku wyszukiwarek internetowych w latach 1994-2002 kosztowało portal utratę popularności i możliwości dalszego rozwoju swoich usług na globalną skalę. W 2011 roku pojawiła się nawet polska wersja Yahoo!, niestety nie jest już aktywna. Popularność serwisu szacuje się na 1,61% w skali świata, natomiast w Polsce jest to zakres niemierzalny.

 

Przełomowy rok 1996, czyli początek rewolucji Google

 

Studencki projekt z 1996 roku okazał się być początkiem rewolucji technologicznej. Page i Brin – czyli twórcy Google – wpadli na zupełnie nowy sposób indexowania zbiorów w internecie. Dzięki temu wyróżnili się na rynku, dwa lata później, w 1998 roku założyli spółkę i zaczynając od zera osiągnęli 92,78% rynku wyszukiwań na świecie (stan z dnia 08.11.2019) i zostali niekwestionowanym liderem. 

google-beta-1998-rok

Google beta 1998 rok

 

 

MSN Search 1998 rok

 

MSN Search powstał jako serwis informacyjny w 1998 roku. Pod zarządem Microsoftu przechodził znaczne zmiany i rozbudowy. W 2005r. stał się pełnoprawną wyszukiwarką dostępną w 10 wersjach językowych. W 2009 MSN przeszedł znaczną przebudowę oraz zmianę nazwy na Bing. Na chwilę obecną jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie z 2,55% udziałem wyszukiwań.

msn-search-2005

MSN Search 2005

 

 

 

 

Google czyli sieć naczyń połączonych

 

Google to nie tylko wyszukiwarka internetowa. To sieć połączonych ze sobą naczyń, która towarzyszy nam na każdym kroku. Funkcjonalności Google’a ułatwiają nam życie w domu, pracy i podróży. Jego niezastąpione narzędzia pozwalają wysłać e-maile, znaleźć ulubiony produkt czy trafić do celu.

Rewolucja, którą zapoczątkował Google uderzyła w różne branże, często doprowadzając je do zamknięcia lub przejęcia przez samego giganta. Tutaj ciekawym przykładem jest rynek nawigacji. Jeszcze kilkanaście lat temu był to produkt dostępny dla niewielkiej liczby kierowców – zbyt drogi i zaawansowany technologicznie, by móc dotrzeć do mas. Teraz każdy ma Google Maps, które jest aktualizowane w czasie rzeczywistym i dostępne za darmo.

Za sprawą Google’a wszystko mamy pod ręką – aktualne mapy pozwalają bezpiecznie dojechać na wakacje, wszystkie dane możemy trzymać w jednym miejscu dzięki GDrive, e-maila jesteśmy w stanie wysłać w ciągu kilku sekund. No i sama wyszukiwarka – łatwa w obsłudze i trafna jak żadna inna. Ceną jaką za to płacimy jest nasza prywatność. Tylko tyle i aż tyle. Google wie o nas więcej niż mogłoby się wydawać.

 

Seznam, czyli wyjątek który potwierdza regułę popularności wyszukiwarek

 

Czeska wyszukiwarka Seznam, funkcjonująca głównie na swoim rodzimym rynku jest poważnym graczem – osiąga 9,45% wszystkich wyszukiwań. Sytuacja założonego w 1996 roku – początkowo katalogu stron – portalu internetowego wraz z wyszukiwarką jest stabilna, choć nierozwojowa. Jej popularność spada z ok. 13% do 9% na rzecz amerykańskiego giganta. Można spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości Google przejmie znaczną część użytkowników Seznama.

 

Ranking wyszukiwarek internetowych Czechy 2019-2020 rok

 

  • Google: 86,31%
  • Seznam: 9,87%
  • Bing: 1,94%

wyszukiwarki-ranking-Czechy-2019-2020

 

Ranking wyszukiwarek internetowych w Polsce w 2019-2020 roku

 

Rynek wyszukiwarek w Polsce w 2020 roku jest stabilny. Google zdominował prawie 99% wyszukiwań zostawiając inne wyszukiwarki daleko w tyle. Powyższy wykres uwidacznia miażdżącą przewagę Google nad innymi wyszukiwarkami jak Bing czy Yahoo.

 

  • Google: 98,6%
  • Bing: 0,54%
  • Yahoo!: 0,55%
  • DuckDuckGo: 0,11%
  • Interia Katalog: 0,06%
  • Inne: 0,14%

ranking-wyszukiwarek-polska-2019-2020

 

 

Ranking wyszukiwarek Styczeń – Kwiecień 2020 w Polsce

 

Sytuacja na rynku wyszukiwarek internetowych podczas trwania pandemii koronawirusa jest zupełnie stabilna. Można zauważyć niewielki około 0,5% spadek popularności Google na rzecz Binga i Yahoo. Tak niewielka różnica jest na granicy błędu statystycznego, jednak może wskazywać, że niewielki krąg ludzi postanowił poszukać informacji w zupełnie innych źródłach i na inne sposoby

 

 

Ranking wyszukiwarek w kwietniu 2020 w Polsce podsumowanie procentowe:

 

  • Google: 91,94%
  • Bing: 2,75%
  • Yahoo: 1,88%

 

Ranking wyszukiwarek Polsce | Styczeń - Kwiecień 2020

 

Ranking wyszukiwarek internetowych na świecie w 2019-2020 roku

 

Rynek polski i światowy wykazuje znaczną przewagę Google nad pozostałymi wyszukiwarkami dostępnymi na rynku. Sytuacje jednak wygląda znacznie ciekawiej na rynku rosyjskim oraz chińskim. O ile w pierwszym wypadku rodzima wyszukiwarka Yandex stopniowo uległa możliwościom jakie oferuje amerykański gigant, o tyle rynek chiński praktycznie całkowicie odrzuca Google na rzecz Baidu.

 

  • Google: 92,56%
  • Bing: 2,43%
  • Yahoo!: 1,96%
  • Baidu: 0,99%
  • Yandex RU: 0,56%
  • Inne: 1,51%

ranking-popularności-wyszukiwarek-na-świecie-2019-2020

 

Ranking wyszukiwarek internetowych Rosja 2019-2020 roku

 

Wykres dotyczący popularności wyszukiwarek w Rosji jest bardzo ciekawym przykładem. Każdy wzrost popularności Google wiąże się z wprost proporcjonalnym spadkiem na krzywej Yandex’a, i odwrotnie. Linie są niemal swoim lustrzanym odbiciem. Miniony rok jest przełomowy dla rosyjskiego rynku. Obserwując całą dostępną historię widzimy, że amerykańska wyszukiwarka odrobiła straty i ponownie jest na szczycie popularności.

 

  • Google: 51,68%
  • Yandex: 44,88%
  • Mail.ru: 2,37%

ranking-wyszukiwarek-2019-2020-Rosja

 

Ranking wyszukiwarek internetowych Chiny 2019-2020 roku

 

Najbardziej zaskakującym w temacie popularności wyszukiwarek wydaje się być rynek chiński. Zróżnicowanie przeglądarek internetowych na Dalekim Wschodzie jest duże i w przeciwieństwie do reszty świata, nie króluje tam Google. Jego popularność na przestrzeni 9 lat spadła z 40% do 3% ilości wyszukiwań. Stało się tak za sprawą internetowej cenzury wprowadzonej przez chiński rząd, co zmusiło amerykańską korporację do wycofania swoich produktów z terenu tego kraju. Pustkę rynkową szybko zagospodarowało rodzime Baidu, które aktualnie jest na czele rankingu popularności. Pozornie stabilna sytuacja może jednak ulec zmianie w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Warto obserwować zmiany i działania azjatyckiego podmiotu.

 

  • Baidu: 64,35%
  • Sogou: 19,5%
  • Shenma: 7,52%
  • Google: 2,72%

ranking-wyszukiwarek-2019-2020-chiny

 

 

Ranking najpopularniejszych witryn i wyszukiwarek internetowych na przełomie 1996-2019 roku

 

 

Autor: Łukasz Pietruszka

 

 

Call Now ButtonZadzwoń do nas