Optymalizacja pliku PDF pod wyszukiwarkę

Fakty i mity o plikach PDF – wyjaśniamy jak jest naprawdę

Częstym mitem, powtarzanym przez wielu użytkowników Internetu, jest to że na stronie nie powinno się umieszczać plików PDF, bo nic nie wnoszą do naszej pozycji w wyszukiwarce Google.

Udostępnianie plików PDF może być dobrym pomysłem gdy chcemy przekazać dłuższe informacje, poradniki czy nasze publikacje.

Czy Google widzi i indeksuje pliki PDF?

Do 2001 roku publikowanie rzeczy w formacie PDF nie miało większego sensu na stronach, Google potrafił indeksować tylko rzeczy napisane w języku HTML, wraz ze zmianą algorytmu w wyszukiwarce roboty zaczęły przeglądać pliki PDF i analizować je tak jak stronę.

 

Jak optymalizować pliki PDF pod wyszukiwarkę?

  1. Jedną z najważniejszych rzeczy, gdy chcemy wykorzystać pliki PDF w procesie SEO jest odpowiednia nazwa dokumentu. Tytuł powinien być krótki i zwięzły – maksymalnie 70-80 znaków. Ważne jest też to, aby znalazły się w nim słowa kluczowe, natomiast nie może też przesadzić z ich nadmiarem, tytuł powinien wyglądać naturalnie i pokazywać użytkownikowi co znajdzie w pliku.
  2. Korzystając z kreatorów plików PDF można dodać opis, który powinien być zwięzły i przedstawiać zawartość dokumentu, oraz słowa kluczowe, które możemy wykorzystać w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce Google.
  3. Google najlepiej radzi sobie z indeksowaniem tekstu. Ważne, aby plik PDF był łatwy do przeszukania z możliwością zaznaczania i kopiowania tekstu. Tworząc dokument z obrazów graficznych roboty indeksujące nie poradzą sobie z interpretacją w efekcie czego nie osiągniemy żadnych korzyści.
  4. Jak podaje portal StatCounter w maju 2018 roku prawie 66% ruchu odbywało się na urządzeniach mobilnych (smartphone oraz tablety). Plik PDF, podobnie jak każda strona www, powinien być zoptymalizowany do wyświetlania na telefonach. Wyrównując treść do lewej umożliwisz odbiorcy łatwe przewijanie tekstu, pogrubienie najważniejszych informacji pozwoli do nich łatwiej dotrzeć.
  1. http://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/poland/#monthly-201705-201805
  2. Nie można zapomnieć o optymalizacji rozmiaru pliku. Szczególną uwagę należy zwrócić na obrazy, które często mogą być skompresowane bez utraty jakości.
  3. Cześć z systemów zarządzania treścią generuje długie linki, które nie są ani przyjazne dla obiorcy ani dla użytkownika. Zdecydowanie lepiej wygląda adres mojastrona.pl/mojplik.pdf niż www.mojastrona.pl/folder1/folder2/folder3/mojplik.pdf
  4. Podobnie jak na każdej stronie należy zoptymalizować atrybuty alt dla każdego obrazu.
  5. W pliku PDF należy stosować linkowanie wewnętrzne, które ułatwia przemieszczanie się wewnątrz dokumentu.

Autor: Kacper Paluch

Jaki jest efekt?

 

Dokumenty PDF na stronie www mogą być jednym z elementów pozycjonowania. Dobrze sformatowany, opisany i nazwany plik może przyczynić się do zwiększenia ruchu.

 

Poznaj naszą ofertę na pozycjonowanie!