Dlaczego moja strona nie wyświetla się w Google?

Wielu z nas posiada własne strony internetowe, są to blogi, sklepy lub klasyczne strony wizytówki. Bardzo często zastanawiamy się, czemu wpisując interesujące nas hasło czyli frazę na jaką chcemy być widoczni, wyświetlają się nam strony konkurencji – a naszej nie ma w ogóle, lub jest na bardzo odległej pozycji. Taka sytuacja, to powód do zmartwień, ponieważ braku widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania, skutkuje stratą potencjalnych Klientów. W efekcie tracimy pieniądze, które mogłaby zarabiać nasza strona. Zapłaciliśmy za nią z pewnością nie mało, więc czemu miałaby być dostępna tylko po wpisaniu całego adresu „z palca” zamiast przynosić realne dochody.

 

Dlaczego nie widzę swojej strony w Google

 

Niedawno agencja zrobiła mi stronę, jednak w ogóle nie widać jej w wynikach naturalnych Google

Jest to sytuacja, z którą zmierzył się praktycznie każdy, kto budował swoją nową stronę internetową. Brak efektów z pieniędzy wydanych na inwestycję w stronę www nie cieszy nikogo, poniżej znajdują się typowe przyczyny braku widoczności, zapraszam do lektury.

 

Pozostawienie tagu noindex na nowej stronie

Nierzadko agencje wykonujące strony internetowe (mimo gwarancji funkcjonowania strony bez wad) nie biorą pod uwagę dalszych działań swojego Klienta. Już na poziomie budowania strony pod uwagę powinno brać się długofalowe działania wizerunkowe tj. marketing internetowy i pozycjonowanie.

Taka strategia powoduje, że Klient dostaje ładną, funkcjonalną stronę, niestety niezoptymalizowaną technicznie pod wytyczne Google

Wiele osób zlecając wykonanie swojej witryny wychodzi z założenia, że przecież ich strona jest w rękach ekspertów, którzy na pewno zrobią wszystko dobrze, często można usłyszeć znane powiedzenie „zróbcie tak, żeby było dobrze”. Warto zwrócić uwagę, że są to eksperci od programowania stron, aspekty związane z widocznością i optymalizacją nie koniecznie leżą w kręgu ich standardowej usługi.  Tutaj należy posiadać już specjalistyczną wiedze z zakresu SEO aby wiedzieć, jak „dopilnować” poprawności uruchomienia lub co jeszcze trudniejsze przepięcia starej strony na nową. Dlatego (jeśli agencja nie oferuje takiej usługi) warto skontaktować się z firmą zajmującą się pozycjonowaniem już na etapie podejmowania decyzji o tworzeniu serwisu. W ten sposób unikniemy wielu kosztownych problemów i poprawek.

Podstawowym błędem, którego efektem jest brak widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania jest pozostawienie tagu noindex na nowej witrynie.
Prawdopodobnie nie wynika to nawet ze złej woli agencji wykonującej stronę, a jedynie z pośpiechu lub braku procedur uruchomieniowych. Efekt jest taki, że robot Google znajduje naszą stronę, na której jest dyrektywa noindex. Jest to dla niego jasny komunikat, że tej strony ma nie wyświetlać w wynikach organicznych (SERP).

 

Jak sprawdzić, czy mam noindex na swojej stronie?

Sposób na to jest bardzo prosty i dostępny dla każdego, niezależnie od poziomu wiedzy. Wystarczy nacisnąć na klawiaturze CTRL+U, naszym oczom ukarze się nowa zakładka z kodem. Wtedy naciskamy CTRL+F czyli tzw. wyszukaj i wpisujemy „noindex”, jeżeli wyszukiwarka ją znajdzie – mamy odpowiedź. Jeżeli nie, to możliwe, że nasza strona jest zablokowana w pliku robots.txt lub hataccess, a to już zdecydowanie trudniejszy temat, który zależy skonsultować ze specjalistą SEO.

 

Czy mogę sam usunąć dyrektywę noindex na mojej stronie internetowej?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna, wszystko zależy od tego w jaki sposób została zaprojektowana strona. W typowym przypadku, gdy strona jest oparta o CMS WordPress proces ten jest zazwyczaj bardzo prosty, wystarczy kilka kliknięć zawartych w instrukcji, którą bez problemu znajdziemy w Google.

W przypadku innych systemów zarządzania stroną, zmiana może być kłopotliwa, czasami trzeba mocno przeszukać ustawiania autorskich CMS’ów, a skrajnie zmienić parametr ręcznie w kodzie, co zdecydowanie odradzam ponieważ samodzielna edycja kodu strony zwykle kończy się utratą gwarancji naszej przecież nowopowstałej strony internetowej.

 

Moja strona nie ma dyrektywy noindex, ale nie widzę jej w wynikach organicznych Google (SERP’ach).

Przyczyn braku widoczności może być wiele. W przypadku nowych domen i świeżo postawionych stron pod tym adresem, zwykle winny jest czas, a raczej jego brak. Google potrzebuje dłuższej chwili, by znaleźć stronę, zaindexować ją oraz nadać jej odpowiednią pozycję w SERP’ach. Oczywiście proces ten można przyspieszyć, np. zgłaszając poszczególne strony w Google Search Console. Co ważne, domeny, które mamy od lat na starych (nawet niskiej jakości stronach*) i tak będą lepsze niż te świeżo kupione. Także pamiętaj o pilnowaniu haseł dostępowych 😊

*Niskiej jakości tj. z małą ilością treści i przestarzałych pod kątem designu.

Czasami zdarza się tak, że nasza strona jest na bardzo odległych pozycjach, i nie byliśmy w stanie jej odnaleźć. To może być sygnał, że należy zwrócić uwagę na content publikowany na stronie – jego jakość, długość i systematyczność dodawania go.

Kolejną możliwością braku widoczności w Google jest otrzymania filtra lub kupno starej domeny o złej przeszłości, tzn. takiej, która była wykorzystywana jako spamowe zaplecze SEO.
Przyczyn może być wiele, dlatego warto skorzystać z profesjonalnego audytu strony. Dzięki niemu dowiesz się, co jest przyczyną niskiej widoczności i jak temu zaradzić.

 

Jak samodzielnie sprawdzić, czy strona jest widoczna w Google?

Sposób na sprawdzenie tego jest banalnie prosty. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę formułę site:mojadomena.pl , uzyskane efekty pokażą nam, co zostało zaindexowane przez roboty skanujące.

jak sprawidzic site domeny

Jak sprawdzić site domeny – wyniki w SERP

 

Moja strona ma hasło dostępu

Strony zabezpieczone hasłem to zwykle te, które są w trakcie budowy, zawierają drażliwe dane lub informacje, które nie powinny się znaleźć w Google. Tutaj sprawa jest dość oczywista – robot Google nie potrafi się zalogować do naszej strony, a więc jedynym sposobem na zbudowanie widoczności jest usunięcie owego zabezpieczenia.

Strona zabezpieczona hasłem

Strona zabezpieczona hasłem

 

Mam stronę internetową od lat, ostatnio zauważyłem, że pojawia się na co raz mniej zapytań, o co chodzi?

Podczas wykonywania audytów starszych stron bardzo często obserwujemy znaczne wzrosty i gwałtowne spadki widoczności. Dlaczego? Czasami strony posiadają po prostu małą ilość treści, która jest podstawą budowania widoczności organicznej. Google jest bardzo czuły na jakość contentu zamieszczonego i wraz z każdą aktualizacją swojego algorytmu staje się doskonalszy w ocenie jakości tego, co wrzucamy do internetu. Często witrynom brakuje optymalizacji tytułów, nagłówków oraz linkowania wewnętrznego. Zdarza się również, że strona jest skrajnie nieprzyjazna użytkownikom i robotom, wtedy niestety nie pozostaje nic innego, jak zlecenie wykonania nowej.

W najgorszym przypadku może okazać się, że strona otrzymała karę od google w postaci filtra algorytmicznego lub ręcznego. To jest ten moment, w którym powinniśmy bezwzględnie skorzystać z pomocy agencji seo. Doświadczeni specjaliści są w stanie zweryfikować przyczyny takiego stanu rzeczy. Możliwe, że nasza strona została zaatakowana i generuje tzw. Trash Site, co w krótkim czasie owocuje karą.

 

Kiedy należy skorzystać z pomocy agencji SEO

Współpracę z agencją SEO najlepiej rozpocząć jeszcze przed rozpoczęciem realizacji strony internetowej. Pozwoli to na ustalenie priorytetów, struktury, ilości i jakości treści. Dodatkowo umożliwi przygotowanie bazy linków starej witryny do przekierowania. Nie zawsze konieczne jest branie usługi w abonamencie. Często wystarczy wykupienie kilku godzin konsultingu.

 

 

Podsumowanie

O przyczynach braku widoczności można mówić wiele, informacje zawarte w artykule zawierają wiedzę zebraną w małą pigułkę, która pozwoli Ci samodzielnie określić, czy Twoja witryna jest widoczna. Jeśli masz jakieś pytania – zapraszamy do kontaktu!

 

Autor: Łukasz Pietruszka