Z czego wynika różnica pomiędzy danymi Ads
a Analytics?

Czym jest Google Ads?

Google Ads jest zintegrowanym systemem reklam, który pozwala wyświetlać linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania. Google Analytics natomiast to zestaw narzędzi do zbierania i przetwarzania statystyk stron www. W artykule chciałbym skupić się na różnicy w danych, które podają oba serwisy.

Z czego wynika różnica pomiędzy danymi Ads a Analytics?

Częsta trudnością dla mniej zaawansowanych użytkowników jest problem z analizą danych, które z obu narzędzi Google bywają różne. Wyróżnić można kilka podstawowych elementów mających na to wpływ.

Aby jednak odpowiedzieć na pytanie, z czego te różnice wynikają, warto zastanowić się czym jest konwersja. Konwersja zgodnie z definicją słownika języka polskiego wyd. PWN to „przekształcenie postaci czegoś”. Z punktu widzenia branży internetowej konwersja jest takim działaniem użytkownika, które jest pożądane przez właściciela strony. Dla przykładu, dla sklepu internetowego, konwersją będzie dodanie produktu do koszyka lub dokonanie zakupu.  Na konwersję wpływa wiele czynników związanych z dostępem do strony, oraz jej funkcjonalnością. Katalog działań oddziałujących na nią jest więc otwarty. Wśród najważniejszych czynników, eksperci wymieniają: kampanie Ads, SEO czy dostosowanie strony do UX.

Do głównych elementów wpływających na różnicę w danych między Ads a Google Analytics możemy zaliczyć:

Sesje i kliknięcia

Google Analytics śledzi sesje, Ads kliknięcia. W momencie gdy użytkownik wejdzie w tą samą reklamę dwa razy w ciągu godziny Ads zarejestruje dwa kliknięcia, ale przypisze je do jednej sesji, w przypadku Google Analytics mamy odwrotną sytuację – wejście w reklamę będzie zarejestrowane jako jedno kliknięcie, ale w dwóch sesjach.

Filtrowanie kliknięć

Analizując sprawozdanie finansowe Google na koniec 2017 roku wyraźnie widać, że jednym z jego głównych źródeł dochodu jest system Ads. Z samych reklam ten internetowy gigant zarobił 95,38 mld. dolarów. Dbając o jakość systemu Google automatycznie odfiltrowuje nieprawidłowe kliknięcia, za które użytkownik nie ponosi opłaty. Do nieprawidłowych kliknięć zaliczamy takie zachowanie jak próba wejścia klika razy w tę samą reklamę w krótkim odstępie.

Jaki jest efekt?

 

Zarówno Google Ads jak i Analytics podają wszystkie statystyki w poprawny sposób. Różnica wynika z różnego sposobu interpretacji zachowań użytkowników. Korzystając z filtrów i przeprowadzając analizę danych możemy wciągnąć wiele interesujących wniosków, przydanych podczas dalszej optymalizacji strony oraz prowadzenia kampanii reklamowej

Użytkownicy powracający

Potencjalny klient przed dokonaniem zakupu często odwiedza klika stron aby zapoznać się z różnymi opiniami. Po kliknięciu w reklamę Google Ads generuje plik cache, który jest przechowywany przez okres 2 dni na komputerze odbiorcy. Jeżeli w tym okresie użytkownik powróci na daną stronę i dokona transakcji to Ads nie zaliczy tego jako kolejne kliknięcie.

Data dokonania transakcji

Google Analytics w swoich raportach skupia się na dacie rzeczywistej transakcji. Google Ads raportuje moment w którym użytkownik „kliknął” w reklamę, nawet jeśli do zakupu doszło kilka dni później. Zatem, jeżeli użytkownik dokonał transakcji 18 czerwca 2018 roku, a kliknął w reklamę 15 czerwca 2018, to Ads zarejestruje moment pierwszej interakcji użytkownika z reklamą, czyli 15 czerwca 2018. Analytics natomiast zanotuje 18 czerwca 2018.