Ranking wyszukiwarek 2018

Czym jest wyszukiwarka internetowa i do czego służy?

Każdego dnia blisko 3,4 mld ludzi korzysta z Internetu. Codziennie użytkownicy robią w sieci zakupy, komunikują się czy szukają przydatnych informacji o otaczających ich świecie. Gdyby nie to globalne połączenie, dostęp do informacji byłby utrudniony. Internauci nawet nie zdają sobie sprawy, że wszystko to odbywa się z pomocą wyszukiwarki.

Najprościej pisząc, wyszukiwarka internetowa to strona internetowa bądź specjalny program, który na podstawie podanych przez użytkownika słów kluczowych, odnajduje w Internecie informacje.

Rynek wyszukiwarek w Polsce

Od samego początku rynek polski zdominowała wyszukiwarka Google. Jak podaje serwis StatCounter.com w maju 2018 roku posiadała prawie 98% udziału, na kolejnych miejscach jest Bing i Yahoo! które mają odpowiednio po 1,5% i 0,5%.

Bez wątpienia jednym z powodów tak dużej przewagi Google jest cały jego ekosystem i połączone usługi wyszukiwarki, map, poczty czy kalendarza.

Skupiając się tylko na rynku mobilnym Google ma prawie 100% udziału w polskim rynku. Szczegółowe dane zawiera poniższy wykres.

Jaki jest efekt?

 

Rynek wyszukiwarek internetowych w Polsce oraz Europie został zdominowany przez wyszukiwarkę Google. Ze względu na swoją specyfikę, stały rozwój oraz trafnę wyniki wyszukiwania stała się ulubionę wyszukiwarką Europejczyków i nie tylko. Od lat obserwujamy trend wzrostowy udziały tej wyszukiwarki i nic nie zapowiada zmiany. Jedynym europejskim krajem, wyłamującym się spod monopolu Google są Czeci, ze swoją wyszukiwarką o Nazwie Sezam. 

 

Poznaj naszą ofertę pozycjonowania wizytówki TUTAJ

Rynek wyszukiwarek na świecie

Na rynku światowym Google prezentuje się nieznacznie gorzej, mimo iż wynik jest słabszy niż w samej Polsce. Ten globalny gigant, płaci za to ogromną cenę, wykorzystując przy tym nadarzające się biznesowe okazje. Dla przykładu, w 2014 roku inwestycja miliarda dolarów, doprowadziła do uzyskania statusu przeglądarki domyślnej w sprzęcie Apple.

Najwięksi konkurenci na rynkach lokalnych

Na szczególną uwagę zasługuje wyszukiwarka pochodząca z Federacji Rosyjskiej – Yandex. W tym słowiańskim kraju, w zależności od źródła, korzysta z niej od 50%-65%. Stanowi to poważne zagrożenie dla Google w skali lokalnej. Dodatkowo, nic nie wskazuje na to, by jej popularność miała się zmniejszyć. Jednak to nie Yandex, a chińskie Baidu uplasowało się na drugim miejscu w rankingu popularności wyszukiwarek internetowych w skali globu. W Chińskiej Republice Ludowej, aż 73 % użytkowników Internetu korzysta z rodzimego narzędzia. Co ciekawe, Baidu była chętniej wykorzystywana przez internautów niż chińska wersja Google. Na wzrost jej notowań, znacząco także wpłynęło wprowadzenie przez Pekin cenzury.

Ciekawostką w Unii Europejskiej są Czechy i obecna w nich wyszukiwarka o nazwie Seznam. To właśnie pod jurysdykcją Pragi, znajduje się jedyny europejski kraj, w którym Google nie ma monopolu. Czesi uważają, że lokalna wyszukiwarka, zdecydowanie lepiej zna i rozumie ich potrzeby, dlatego chętniej z niej korzystają.

Podsumowanie

Podsumowując, wszelkie dostępne dane, zarówno w skali globu oraz Polski, wskazują na dominującą rolę wyszukiwarki Google. Nic nie wskazuje na to, by pojawił się gracz, który mógłby zakłócić pozycję Google. Nawet kara finansowa Komisji Europejskiej, związana z zakłócaniem praktyk służących ograniczeniu wolnej konkurencji, nieznacznie osłabiła światowego gracza.

 

Autor: Kacper Paluch